Boken "Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken" tar for seg den økende betydningen av samfunnsfagdidaktikk som følge av de seneste reformene i lærerutdanningen. I dag forventes det av lærere at de ikke bare behersker pedagogikk og faginnhold, men også fagdidaktikk i en stadig mer kompleks undervisningshverdag. Denne boken gir et solid grunnlag for lærere gjennom fagdidaktisk teori og forskningsbaserte analyser, og bidrar til å utvikle et fagspråk som ansatte kan bruke i sitt samarbeid om undervisning i samfunnsfag. Innholdet i boka er delt inn i fire deler, hvor den første fokuserer på temaer relevante for samfunnsfaget som helhet, mens de etterfølgende utforsker spesifikke kjerneelementer: demokratiforståelse og deltakelse, bærekraftige samfunn, samt identitetsutvikling og fellesskap. I tillegg omhandler boken viktige aspekter som utforskning og kritisk tenkning, som kontinuerlig blir belyst gjennom flere av bidragene. Boken henvender seg primært til viderekomne personer innen samfunnsfagdidaktikk, inkludert lærerutdannere, forskere samt master- og bachelorstudenter som ønsker å fordype seg i emnet. Den fungerer som et verdifullt utgangspunkt for fagdidaktiske vurderinger i praksis, utviklingsprosjekter, forskning og studentarbeider. Boken er redigert av Kjetil Børhaug, Odd Ragnar Hunnes og Åshild Samnøy, med bidrag fra en rekke eksperter innen feltet, herunder Harald Borgebund, Kristin Evju, Marlen Ferrer og flere andre.