Nysgjerrighet og kunnskapsglede er fundamentale elementer for livslang læring og innovasjon. Likevel er vår forståelse av hva som både fremmer og hemmer denne nysgjerrigheten gjennom oppvekst og utdanning fortsatt begrenset. Hva skjer egentlig med nysgjerrigheten når all tilgjengelig kunnskap er så lett tilgjengelig med et enkelt tastetrykk? I "Nysgjerrighet" undersøker Markus Lindholm nysgjerrighetens utvikling blant barn og ungdom i dagens informasjonssamfunn, med et særlig fokus på naturfagene som en rød tråd gjennom granskningen. Boken dykker ned i nysgjerrighetens psykologi og undersøker dens rolle i dybdelæring. Hvordan kan vi fremme nysgjerrighet gjennom ulike faser av utdanningsløpet? Lindholm tar leseren med på en fascinerende oppdagelsesreise gjennom nysgjerrighetens fenomenologi. Han graver dypt i dens røtter, trekker på innsikter fra evolusjonsbiologi, kulturhistorie, filosofi og utviklingspsykologi. Videre presenterer han rammene for en nysgjerrighetspedagogikk som integrerer dybdelæring i et kroppslig-kognitivt perspektiv. Dette gjør boken til en uvurderlig ressurs for både lærere, foreldre og alle som ønsker å forstå den komplekse naturen av nysgjerrighet og hvordan den kan stimuleres.