The Necromantics utforsker de bokstavelige etterlivene av historien. Gjennom gjenoppstandne lik - som er både monstrøse, metaforiske og tidvis elektriske - gir forfattere som Mary Shelley, Robert Browning, Charles Dickens, W. B. Yeats, Bram Stoker og flere, liv til disse udøde figurene. Ren e Fox argumenterer for at disse udøde kroppene representerer nåtidens ønske om å omforme fortiden i sitt eget bilde. Fox plasserer 'nekromantisk litteratur' i et niende århundrets krysningspunkt mellom sentimental historiografi, medisinsk elektrisitet, imperialistiske gotiske monstre, og den irske litterære oppvåkningen. Han hevder at disse umaterialiserte kroppene motsetter seg kritiske antakelser om den stadig hjemsøkende kraften i historien. Ved å vurdere tekster fra den irske oppvåkningen i lys av den bredere konteksten av niende århundrets nekromantiske verk, utfordrer The Necromantics den viktorianske studienes tendens til å smelte sammen irske og engelske nasjonale tradisjoner til en enkelt britisk helhet, samt irske studiers postkoloniale innsats for å avgrense en distinkt irsk kanon. Fox skaper dermed et nytt perspektiv på disse litterære tradisjonene.