I "The Story of Fictional Truth" tar Paul Dawson et friskt blikk på det historiske forholdet mellom romanens sjanger og begrepet fiktionalitet. Han argumenterer for at eksisterende forskning om fremveksten av realistisk fiksjon har blitt påvirket av troppen om romanens død. Den uutviklede logikken i dette premisset er at romanen ble født med en forventning om sin egen undergang, der både dens requiem og refleksive opprinnelse fremstår i lys av den ontologiske utfordringen fra postmoderne metafiksjon. For å teste denne logikken sporer Dawson endringer i antakelsene rundt hva som utgjør illusjonen av fiktional sannhet, fra tidlige romaner som "The History of Miss Betsy Thoughtless" (1751) til moderne autofiksjoner som Megan Boyles "Liveblog" (2018). Gjennom denne tilnærmingen utfordrer og reviderer han dypt rotfestede oppfatninger om opprinnelsen og funksjonene til sentrale formelle kjennetegn ved den realistiske romanen ved å undersøke når og hvordan de ble sett på som tegn på fiktionalitet. Gjennom denne historien åpner "The Story of Fictional Truth" opp for nye perspektiver på sjangeren.