I den andre romanen i Anaïs Nins serie 'Cities of the Interior', 'Children of the Albatross', møter vi en delt fortelling bestående av to seksjoner. Den første, 'The Sealed Room', utforsker livet til danseren Djuna og et utvalg mannlige karakterer som omgir henne. Den andre delen, 'The Caf', samler en gruppe karakterer som allerede er kjent for Nins lesere, men fortellingen tar utgangspunkt i deres felles møtested. Som alltid er Nins skriving nært knyttet til hennes eget liv. I 'The Sealed Room' blir Djunas historie formidlet gjennom ledetråder og antydninger, der et av de mest sentrale temaene er hennes fars svik, som ligner på det som skjedde med Nins egen far da hun var seksten år gammel. Ved å forlate den realistiske skrivingen til fordel for erfaringene og intuitions hun hentet fra dagbøkene sine, klarte Nin å utvikle en novellestil som vektlegger fri assosiasjon, spontanitet og improvisasjon. Denne stilen har paralleller i jazzen som fremføres på kafeen der Nins karakterer møtes.