Christine Buci-Glucksmanns "The Madness of Vision" er en av de mest innflytelsesrike studiene innen fenomenologisk estetikk av barokken. I denne boken integrerer forfatteren arbeidet til Merleau-Ponty med Lacan's psykoanalyse, renessansestudier innen optikk og matematikk fra det tjuende århundre. Buci-Glucksmann understreker materielle aspekter ved kroppen og verden i sin estetiske teori. Hun hevder at all visjon er kroppslig visjon, hvor kroppen og følelsene kontinuerlig påvirker det visuelle feltet. Dette fører til at visjon, som tidligere ble ansett som en klar, ensartet og totaliserende måte å forstå den materielle verden på, i virkeligheten blinder og forvrenger oppfatningen av virkeligheten. I de ni essayene som utgjør "The Madness of Vision" utvikler Buci-Glucksmann sitt teoretiske argument gjennom studier av store malerier, skulpturer eller innflytelsesrike visuelle bilder, som for eksempel arabisk skrift, Bettinis "The Eye of Cardinal Colonna", Berninis Sainte Teresa og hans fyrverkeri i 1661 for å feire fødselen av den franske dauphinen samt Caravaggios "Judith Beheading Holofernes".