For mange studenter kan det være en stor utfordring å mestre kunsten å skrive faglige tekster på universitetet. Samtidig er det en utfordring for undervisere å veilede studentene i å bli dyktige skribenter. Boken "Om at skrive på universitetet" utforsker dette komplekse forholdet mellom studentenes skriveutfordringer og underviserens rolle i å støtte dem. Hovedfokuset er å avdekke hva som er utfordrende for studentene, og hvordan lærerne kan bistå i skriveprosessen uten at det går ut over den faglige undervisningen. Bokas sentrale budskap er at aktiviteter som retter seg mot lesing og skriving, faktisk kan forbedre læringen i faget. De skriftlige uttrykkene i akademiske fag er dypt forankret i fagenes tenkemåter og argumentasjonsformer. Dermed kan metoder som setter skrive- og leseprosesser i sentrum, være til stor hjelp for faglig læring. Det kreves ikke at læreren besitter omfattende tekstkompetanse, men en solid faglig forståelse er tilstrekkelig. Bygget på forskning om akademisk skriving og lesing, gir boken en rekke praktiske eksempler på hvordan faglig relevant skriving kan vurderes og utvikles i undervisningen.