Anni Albers (1899-1994) regnes som en av de mest betydningsfulle vevekunstnerne i det 20. århundre. Født i Berlin, ble hun student ved den innflytelsesrike Bauhaus-skolen i Weimar i 1922, hvor hun senere ledet skolens veve-verksted etter å ha fullført sitt diplom. I 1933 begynte hun å undervise sammen med flere prominente kunstnere ved Black Mountain College i Nord-Carolina, før hun flyttet til Connecticut, hvor hennes verk forvaltes av Josef & Anni Albers Foundation. I dette omfattende utvalget av foredrag, essays og anmeldelser får leseren et dypdykk inn i Albers' unike tilnærming til design, som er både historisk betinget og radikal. Hennes usentimentale tankegang om formgiving og designpraksis gjør hennes arbeid enda mer relevant i dagens samfunn. Med en urokkelig søken etter kunstnerisk helhet og samfunnsmessig kontekst utforsker hun relasjonene mellom tradisjonelt håndverk, urbefolkningskunst, ny teknologi, materialbruk og industriell produksjon. Albers belyser de kunstneriske og praktiske aspektene ved formgivning, som strekker seg fra tekstilkunst og smykker til arkitektur. Boken avsluttes med et etterord skrevet av Malin Graesse, som gir ytterligere innsikt i Albers' betydning og innflytelse på samtidskunsten.