I juli 2015 satte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ned en ekspertgruppe med det formål å belyse og analysere lærerrollen i dagens skolesystem. Ekspertgruppa hadde som mandat å utvikle et solid kunnskapsgrunnlag som både gir innsikt i lærerens nåværende posisjon og peker på muligheter for en framtidig utvikling av lærerrollen samt profesjonsfellesskap. Gjennom grundige analyser av eksisterende forskning, ulike datasett, samt relevante politiske styringsdokumenter, har gruppen kartlagt hvordan lærerrollen har utviklet seg over tid og hvilke kjennetegn som preger den i dag. Et betydelig innslag i arbeidet har vært en omfattende studie der lærere og skoleledere har blitt intervjuet for å få direkte innsikt i deres opplevelser og erfaringer med rollen. Resultatet av dette arbeidet er en rekke anbefalinger som tar sikte på å styrke og profesjonalisere lærerrollen i fremtiden. Sammenstillingen av ekspertene, med en variert bakgrunn og erfaring, gir et omfattende perspektiv på denne viktige diskusjonen i utdanningssektoren.