Når en musiker dør, er det sjelden slutten på historien deres. Mens døden kan føre til enda større suksess for megastjerner, kan også kunstnere som ble oversett i sin levetid oppnå en ny form for berømmelse. Imidlertid kan en dårlig timet beslutning eller en feilaktig avtale føre til at kunstneren 'dør' på nytt. Colonel Tom Parker, den tidligere tivoli-oppfinneren, forsto denne balansegangen bedre enn de fleste, og Elvis Presleys posthume karriere har fungert som en mal for mange andre. Musikere og deres bo har to hovedoppgaver: å holde kunstnerens navn levende og å sikre at de fortsatt genererer inntekter. Disse målene kan til tider være forenlige, men det er også ofte en spenning mellom dem som er helt unik for musikkbransjen. I 'Leaving the Building' trekker Eamonn Forde på intervjuer med ledere av musikkbo, musikklawyer, plateselskapsledere og arkivarer, og belyser hvordan musikkindustrien konstant streber etter å perfeksjonere 'dødsforretningene'. Boken gir en dypere forståelse av hvordan avdøde artisters arv blir forvaltet og hvordan deres musikk fortsatt påvirker fans og bransje i dag.