I de siste årene har Alfred Hitchcocks tidløse tiltrekningskraft på filmfaget blitt tydeliggjort gjennom en rekke nyskapende tilnærminger til regissørens verk. Den redigerte samlingen "One Shot Hitchcock: A Contemporary Approach to the Screen" tilfører dette innovative mønsteret ved å benytte formell analyse for å granske nøkkelbilder fra hele Alfred Hitchcocks lange karriere. Denne samlingen avdekker verdien av å analysere enkeltbilder – i denne lille, filmatiske enheten skjuler det seg en kode som låser opp en rekke avsløringer om kino som kunstnerisk praksis og teoretisk studie. Hver kapittel fokuserer på ett bilde fra én enkelt film, med start fra "The Lodger" (1927) og avslutning med "Frenzy" (1972). Hvis Hitchcock er kjent som en regissør av spenningsfilmer og filmer om mord, er bildene som diskuteres i "One Shot Hitchcock" hans kriminalscener. Dette er bildene som motsetter seg å bli glemt og som stadig krever å bli undersøkt, der Hitchcocks innflytelse på estetikk og kultur blir tydelig.