«Social Warming» tar en gripende og tankevekkende tilnærming til hvordan sosiale medier har manipulert oss alle. Ingen hadde til hensikt at det skulle gå så langt. Facebook var aldri ute etter å legge til rette for et folkemord. Twitter hadde ikke som mål å bli et verktøy for trakassering av kvinner. YouTube planla heller ikke å radikalisere unge menn. Med milliarder av brukere er det imidlertid tilstrekkelig for disse plattformene å justere algoritmene sine for å øke 'engasjementet'. Denne tilpasningen har skapt uro i tidligere stabile samfunn og undergravd våre relasjoner. Det vi kaller 'social warming' har skjedd gradvis - som en bivirkning av vår ytterst bekvemme digitale tilværelse. Den langsomme forverringen av våre holdninger og atferd, både på internett og i det virkelige liv, preges av en ond sirkel av sinne og opprør, men denne utviklingen kan rettes opp. Boken utforsker hvordan vi kan gjenopprette sunnere samfunnsdynamikker og forbedre vår interaksjon på digitale plattformer.