Breaking Images: Iconoclastic Analyses of Mathematics and its Education
Produktbeskrivelse
Matematikk er en aktivitet – noe vi gjør – og ikke bare noe inaktivt vi studerer. Denne rike samlevolumet tar utgangspunkt i dette prinsippet og utforsker de ulike sosiale påvirkningene, institusjonelle kreftene og livsrealitetene som former og påvirker studiet og praksisen av matematikk, samtidig som de også blir formet av det. Boken inneholder tjueen essays som tar for seg spørsmål knyttet til matematikk både som et filosofisk tema og i forhold til hensikten med matematikklæring og matematikkens rolle i å forme samfunnsborgere. Den utfordrer skjevheter og fordommer som finnes i uinformerte historier om matematikk, deriblant problemene med hvit overlegenhet, fornektelse av kulturelle forskjeller og den globale homogeniseringen av undervisningsmetoder. Boken setter særlig fokus på kontrasten mellom matematikk og naturvitenskap, som er effektive i å modellere fysiske fenomener og løse tekniske problemer, og deres manglende evne til å modellere sosiale fenomener og løse menneskelige problemer. Den oppfordrer oss til å overveie hvordan matematikk kan bli bedre tilpasset de menneskelige og sosiale behovene.