Feeling Colour: Chromatic Embodiment in Film Culture, 1950s-1960s
Produktbeskrivelse
Overgangen fra svart-hvitt til fargespill i filmen på 1950- og 1960-tallet ga kinopublikum en fortryllende mulighet til å engasjere sansene sine på en ny og spennende måte. Denne overgangen åpnet også for nye affektive perspektiver for filmskapere. 'Feeling Colour: Chromatic Embodiment in Film Culture (1950s-1960s)' undersøker hvordan farger har påvirket det ofte kompliserte forholdet mellom kino og publikum, og analyserer fargens rolle i denne dynamikken. Boken tilbyr en tverrfaglig tilnærming som kombinerer mediestudier, emosjonsteori, biologi og digitale humaniora, og presenterer en omfattende analyse av en rekke filmer fra midten av århundret. Gjennom en grundig teoretisk utforskning og historisk analyse av både eksperimentelle og kommersielle filmer, avslører Lameris hvordan farger har skapt - eller har vært oppfattet å skape - kroppslige reaksjoner. Forfatteren tar for seg teori om persepsjon, 'å sette nerver i bevegelse', fargepsykologi, og diskuterte hvordan man kan 'styre' seerens opplevelser.