The Struggle You Can't See: Experiences of Neurodivergent and Invisibly Disabled Students in Higher Education
Produktbeskrivelse
Denne boken presenterer en grundig gjennomgang av eksisterende forskning om erfaringene til neurodivergente bachelorstudenter og studenter med usynlige funksjonshemninger i høyere utdanning. Bygget på prinsipper for sosial rettferdighet og likestilling, trekker dette verket på designmetodikk, neurodiversitetsmodellen og Universell Utdanningsdesign for å utforske konteksten av høyere utdanning i forhold til neurodivergente og funksjonshemmede studenter. Lierman diskuterer funn fra litteraturen knyttet til erfaringer fra studenter med ADHD, dysleksi, autisme, psykiatriske funksjonshemninger, traumatisk hjerneskade og alvorlige kroniske fysiske sykdommer. Spesielt relevant er inkluderingen av studenter med kroniske sykdommer, ettersom forekomsten av langvarige COVID-symptomer og andre helseproblemer blant universitetsstudenter er økende. Videre gir Ash Lierman, med sin omfattende erfaring i å støtte marginaliserte studenter, en stemme til denne gruppen, noe som gir en både dypgående og sammenfattende oversikt over eksisterende forskning.