Boken "Case Study Research in Educational Settings" gir nye perspektiver på bruken av kasusstudier som en metode innen utdanningsforskning, og viser hvordan denne tilnærmingen kan fungere som en sentral strategi for utvikling av utdanningsteori som belyser policy og forbedrer praksis. Forfatteren identifiserer ulike typer kasusstudier i utdanningssammenheng, inkludert teori-søkende, teori-testende, fortellende, bilde-tegning og evaluative kasusstudier, og presenterer omfattende eksempler på hver av disse. Boken viderefører forfatterens nylige fokus på 'fuzzy generalization', som oppfordrer til fleksible og nyanserte tolkninger av funn. Leserne føres gjennom de ulike fasene av gjennomføringen av kasusstudieforskning, inkludert en nyttig gjennomgang av metoder for datainnsamling og dataanalyse. Hver fase er bygd opp rundt prinsippene om troverdighet og respekt for individer. Det diskuteres også strukturerte, narrative og deskriptive tilnærminger til skriving av kasusstudierapporter, samt betydningen av å gjennomføre en revisjon av prosessen. Dette vil være en verdifull ressurs for studenter som tar Master- og doktorgradsutdanninger innen utdanning.