Hvordan henger populærkino sammen med begrepet 'modernitet'? Hvilke sentrale debatter eksisterer nå innen studiet av film og dens publikum? Hvordan kan vi forstå kinoens forhold til både forbrukerens gleder og de ulikhetene som kritisk politikk tar opp? I "CINEMA & CULTURAL MODERNITY" skaper Gill Branston en klar vei gjennom de sentrale debattene innen film- og kinostudier, og utforsker disse i sine sosiale og politiske kontekster. Boken tar for seg historiene bak hvordan vi ser på Hollywoods globale dominans, fra utviklingen av senmodernitet til erklæringen om 'postmodernitet'. Gjennom en tilgjengelig tilnærming diskuterer den endringer i teoretiseringene av økonomi, publikum og fascinasjoner innen kino, og tar opp begreper som agentur, forhandling og identifikasjon. Videre analyserer den global 'popularity' i dagens kulturer preget av kjendiseri, forbruk og visuell kommunikasjon. Branston fremhever nødvendigheten av en studietilnærming til kino som er sensitiv overfor disse temaene.