Boken 'Critical Issues in Early Childhood Education' representerer et verdifullt bidrag til utviklingen av en mer kritisk og teoretisk variert tilnærming til politikk og praksis innen tidlig barndomsutdanning. Med en rekke levende eksempler og en variert samling av bidragsytere, både akademikere og praktikere, illustrerer den potensialet for denne tilnærmingen innen pedagogisk arbeid i institusjoner for tidlig barndom samt utdanningen av de som jobber med småbarn. I en tid preget av 'No Child Left Behind' i USA, kan man anta at landskapet innen utdanningsforskning og praksis har blitt redusert til en rekke 'vitenskapelige' modeller og ensartede pensumskript. Nicola Yellands verk overbeviser imidlertid leseren om at landskapet innen tidlig barndomsutdanning er mangfoldig og fylt med ukonvensjonelle perspektiver. Forfatterne utforsker nesten alle signifikante aspekter av pensumspraksis og postmodernistisk teori, samtidig som de utfordrer leserne til å bli skeptikere selv – for å engasjere seg i problemstillingen.