Hvordan kan vi utforme nettbaserte e-læringskurs for å sikre at studenter deltar og oppnår høy læringskvalitet? Hva skjer i et e-læringskurs som er designet for å fremme gruppearbeid og skape en følelse av fellesskap? Hvordan kan vi undersøke e-læringspraksis på måter som forbedrer prosessen med læring og undervisning? Denne boken presenterer metoder for utforming av nettbaserte e-læringskurs, basert på overbevisningen om at studenter lærer best når de er organisert i grupper og fellesskap. Den er dermed blant de første som gir en grundig analyse av hva som faktisk skjer i e-læringsgrupper og -fellesskap. Hvordan reagerer studentene på å jobbe i disse gruppene? Hvilke faktorer bestemmer deres villighet til å ta i bruk nye læringsformer for å delta i de nye kursene? Hva skjer egentlig i et e-læringsfellesskap, og hvilken innvirkning har dette på studenter og lærere? Boken undersøker disse sentrale spørsmålene gjennom en omfattende analyse av e-læringens dynamikker.