Boken 'Foundations of Problem-based Learning' fyller et viktig hull i litteraturen om problembasert læring (PBL). Denne grundig forskede og velskrevede boken består av tre deler som er harmonisk sammensatt for å belyse konseptuelle rammer, gjennomgående temaer og utvidede perspektiver. Det er en nødvendig tilvekst til enhver utdanningsbibliotek. Professor Karl A. Smith fra University of Minnesota beskriver den som en viktig kilde til kunnskap. Dr. Liz Beaty, direktør for læring og undervisning ved HEFCE, anser den som en omfattende guide for de som er nye innen PBL, samt for mer erfarne pedagoger som søker nye utfordringer. I tillegg fremhever Associate Professor Oon-Seng Tan fra Nanyang Technological University i Singapore at boken tydelig formidler nøkkelideene bak PBL og gir nybegynnere verdifulle retningslinjer for implementering. Boken tar for seg sentrale spørsmål rundt problembasert læring: Hva er egentlig PBL? Hvordan kan det brukes i undervisning? Hvilken innvirkning har det på både ansatte og studenter? Hvordan vurderer og evaluerer vi dette læringsopplegget? Til tross for den økende bruken av problembasert læring de siste årene, er dette verket en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å dykke dypere inn i temaet.