Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion
Produktbeskrivelse
Boken 'Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion' tilbyr en dyptgående analyse av undervisning for barn med spesielle læringsbehov. Den tar for seg spørsmål knyttet til hva som gjør undervisning 'spesiell', og undersøker variasjoner i elevenes læringsbehov, herunder lavt prestasjonsnivå, læringsvansker, språkvansker, emosjonelle og atferdsmessige utfordringer, samt sensoriske behov. Gjennom boken argumenteres det for at enkelte grupper med spesielle behov, som dyslektikere, krever spesialiserte tilnærminger, mens tilhengere av inkluderende undervisning hevder at 'god undervisning er god undervisning for alle'. Denne boken skiller seg ut ved sin grundige og sammenhengende vurdering av disse perspektivene. Ledende forskere innen ulike spesialpedagogiske felt bidrar med både forsvar og kritikk av de teoretiske begrepene rundt undervisning av barn med spesielle behov. Boken er skrevet på en klar og informativ måte, og gir en verdifull innsikt som beriker debatten rundt pedagogikk innen spesialundervisning.