Boken 'Teaching Geography 11-18: A Conceptual Approach' er en viktig lesning for alle lærere innen geografi for elever i alderen 11-18 år. Den argumenterer for en ny læreplan i geografi, som baseres på sentrale konsepter som er sterkt relevante for livet i det 21. århundre. I motsetning til mange tidligere verk som har fokusert på klasseromsmetoder, pedagogisk teknologi og alternative vurderingsmetoder, tar denne boken et dypere blikk. Den stiller spørsmål ved hva geografi egentlig er for, og gir svar gjennom en rekke nøkkelkonsepter som kan støtte en spennende og relevant læreplan. Videre knytter den sine mange argumenter til den nyeste forskning innen geografi, og gjenoppretter dermed den brudte forbindelsen mellom geografiundervisning i grunnskolen og høyere utdanning. Denne engasjerende og inspirerende boken har som mål å radikalt forandre og skjerpe debattene innen geografisk utdanning ved å ta en helt ny tilnærming til både emnet og dets plass i den videregående skole.