Denne boken utforsker konseptet etisk kunnskap slik det avdekker seg, blir utfordret, og hvordan det kan anvendes i skoler. Gjennom en kombinasjon av empiriske uttrykk for læreres tro og praksis, drøfter boken sammenhengen mellom de moralske dimensjonene ved skolen og anvendt profesjonsetikk i undervisningen. Den belyser hvordan etisk kunnskap er avhengig av lærerens bevissthet, forståelse, og aksept av kravene som følger med å handle moralsk. Etisk kunnskap kan imidlertid bli komplisert av moralske dilemmaer og utfordringer som lærere møter i hverdagen. Boken peker på at moralske spenninger kan reduseres gjennom tre veier for fornyelse, som baserer seg på økt oppmerksomhet mot etisk kunnskap: en fornyet følelse av lærerprofesjonalitet, gjenopprettede skolekulturer, og et oppdatert lærerutdanning og profesjonell læring. "The Ethical Teacher" henvender seg til lærere, lærerutdannere, og forskere som studerer utdanningsfeltet.