Boken 'Understanding History Teaching' tar leseren med på en engasjerende reise gjennom historiefaget i skolen. Med en logisk og sammenhengende struktur, appellerer den til både akademikere og fagpersoner ved å kombinere dybde med praktiske innspill som lærere kan bruke i sin undervisning. Forfatteren presenterer data og tolkninger på en måte som ikke bare belyser problemene som avdekkes i forskningen, men også gir en oppløftende følelse og etterlater leseren med en optimisme angående kvaliteten på historiefaget i britiske videregående skoler. Boken stiller viktige spørsmål: Hvorfor lærer vi om fortiden? Hvordan undervises historie i skolene? Hvilke faktorer påvirker hvordan lærere underviser og hvordan elever tilegner seg kunnskap om fortiden? Historiefaget er blant de mest ideologisk betente skolefagene, og i løpet av de siste generasjonene har det gjennomgått fundamentale endringer i innhold, pedagogikk og tilnærming. Denne boken gir en grundig og detaljert oversikt over hvordan historie undervises, og representerer en viktig ressurs for alle som er involvert i undervisning og læring av historiefaget.