Christian Skredsvig (1854-1924) er en av Norges mest folkekjære kunstnere, kjent for sin allsidighet og unike stil. Han ble beskrevet av Christian Krohg som en 'meteor' i kunstverdenen. Skredsvig er særlig anerkjent som den fremste Fleskum-maleren, med kjente verk som 'Seljefløyten' fra 1889. Hans talent strakte seg imidlertid langt utover Norges grenser; i Paris oppnådde han stor suksess med sine storslåtte Salon-malerier, som ikke bare begeistret publikum, men også inspirerte impresjonisten Claude Monet. Foruten sitt maleri var Skredsvig en talentfull forfatter, noe Knut Hamsun tydelig anerkjente med ordene: 'Det er poet du, er!'. Han malte side om side med den kjente kunstneren Edvard Munch på den franske Rivieraen, men til forskjell fra Munch, ble Skredsvig aldri en utpreget modernist. Denne boken gir en grundig utforskning av Skredsvigs komplekse forhold til modernismens tendenser i både tekst og bilde. Gjennom bidrag fra norske og internasjonale eksperter avdekkes de motsetningene som eksisterer i hans velkjente kunstnerskap, og hvordan det moderne utvikler seg gjennom en krevende balanse mellom nyvinning og tradisjon. Boken er rikt illustrert med et vakkert design og har fått innkjøp fra Kulturrådet.