Organizing for Sustainability av Jan Jonker, Niels Faber
Produktbeskrivelse
Denne læreboken på høyere nivå, tilgjengelig som Open Access, er designet for å utdanne både studenter og fagfolk i utviklingen av forretningsmodeller som har en positiv innvirkning på mennesker, samfunn samt sosiale og økologiske miljøer. Boken tar for seg en ny tilnærming til organisering av verdiskaping, hvor fokuset går fra en nesten utelukkende monetær verdiskaping til en modell som skaper positive resultater gjennom flere verdier. Gjennom Business Model Template (BMT) presenterer boken en strukturert metode for studenter og gründere. Dette systemet består av tre faser og ti byggesteiner, som legger til rette for utviklingen av en forretningsmodell. Brukerne, enten det er studenter eller praktikere, må velge mellom tre tilgjengelige forretningsmodell-archetyper: plattformmodeller, fellesskapsmodeller eller sirkulære forretningsmodeller. Hver archetype tilbyr en spesifikk logikk for verdiskaping. Boken kan benyttes til å utvikle en forretningsmodell fra grunnen av, ved å omforme en idé til en fungerende prototype, eller til å transformere en eksisterende forretningsmodell.