Boken «Sin egen lykkes smed» kaster lys over en viktig del av norsk barnevernshistorie ved å undersøke Falstad skolehjem og Ekne spesialskoler fra 1895 til 1992. Den tar leseren med på en reise gjennom utviklingen av norsk velferdspolitikk og barnevern, ikke minst før og etter andre verdenskrig. I den første perioden ble barn under offentlig omsorg plassert i forskjellige institusjoner som skolehjem, fosterhjem og barnehjem. Etter krigen skiftet tilnærmingen seg, og myndighetene etablerte spesialskoler rettet mot barn med tilpasningsvansker og de som ble ansett som «evneveike». Soleim har viet en betydelig del av sitt arbeid til å dokumentere barnas egne erfaringer og liv i disse institusjonene, samt skjebnen til omstreiferbarn og krigsbarn som var en del av skolehjems- og spesialskolesystemet. Gjennom grundig forskning og innsiktsfulle betraktninger gir forfatteren stemmen tilbake til de som har levd underbarnevernets institusjoner.