Boken 'Anti-trend' av Kristine Hornshoj Harper utforsker konseptet med et resilient og anti-trendy liv og design som levedyktige alternativer til det stadig voksende behovet for materiell overforbruk i dagens forbrukersamfunn. Hensikten med denne boken er å inspirere både designere og forbrukere til å ta ansvar for problemer knyttet til overproduksjon og overforbruk, samt å oppfordre til endringer i usunne produksjons- og atferdsmønstre. Anti-trendy designobjekter er laget for å bli brukt og har som mål å gi estetisk glede enten på lang eller kort sikt. Disse objektene er 'levende' i den forstand at de er utformet for å utvikle seg i takt med menneskelivet, enten ved å være foranderlige eller nedbrytbare. De anti-trendy objektene støtter en livsstil som er verdt å opprettholde, en livsstil fylt med sunne rytmer og berikende utfordringer, som ikke er avhengig av forbruk for å finne glede. Anti-trendy liv er en naturlig, tilfredsstillende og bærekraftig måte å leve på. Dette konseptet kan ta mange former, men det kjennetegnes ved autentisitet og meningsfullhet, og handler om å redusere forbruk og bruke ressurser over lengre tid.