I boken "Colors of Rhetoric" av Dr. Maria Fullaondo utforskes retorikkens rolle som en kilde til originale og innovative ideer innen arkitektur og kreativitet. Retorikk tilbyr et repertoar av forskjellige metoder som kan stimulere til overraskelse, det uventede og konflikter i skapelsesprosessen. Mange arkitektoniske og kreative prosjekter blir ofte forklart gjennom mytene om 'inspirasjon' og 'den geniale ideen'. Men kan det hende at de mest nyskapende ideene faktisk stammer fra klassiske retoriske figurer eller 'farger' av retorikk? Dette reiser flere interessante spørsmål: Er retorikk en slags verktøykasse for ulike måter å være 'original' på? Kan bevissthet om det systemet man ofte bruker intuitivt, berike og legge til rette for den kreative prosessen? I hvilken grad benytter arkitekter seg av retoriske figurer som metonymier, hyperbatoner, oksymer og antiteser, både i skapelsen og diskusjonen omkring arkitektur? Boken inviterer leserne til å reflektere over disse temaene og avdekke dybden av retorikkens innflytelse på det visuelle og romlige uttrykket.