Faux Mountains av Michael Jakob utforsker fenomenet med kunstige fjell, som har fått fotfeste over hele verden. Disse konstruerte landskapene har ikke bare påvirket historien til urbanisme, men også arkitektur og landskapsdesign. I begravelsesritualer brukes den majestetiske formen av menneskeskapte fjell, noe som gir dem en skremmende, men imponerende tilstedeværelse. I det gamle Kina ble røkelsebrennere inspirert av de Fem Hellige Fjellene, og i antikkens Hellas fikk fjellet Parnassus en sentral rolle i europeisk hagehistorie, samt ble et symbol på renessansen. I det barokke Roma på 1600-tallet arbeidet de mest fremstående kunstnerne med å bygge enorme, midlertidige mounds for å formidle komplekse og ofte koded budskap. Kunstneriske fjell ble også brukt under den franske revolusjonen, da den berømte feiringen av Den høyeste Wesen fant sted på en gigantisk faux mountain. Jakobs verk kaster lys over hvordan landskapsarkitektur historisk sett har vært preget av byggingen av slike arkitektoniske hauger, ofte laget med lokalt utgravd materiale, der den industrielle revolusjonen bidro til å forme et menneskeskapt topografi.