The Real Jazz Pedagogy Book er en viktig ressurs skapt av en jazzpedagog for jazzpedagoger. Boken er bygget på premissen om at effektive jazzlærere må fokusere kontinuerlig på fire hovedområder: først og fremst vindinstrumentene, som inkluderer toneproduksjon, intonasjon og ferdigheter i ensemblespill. For det andre utforsker den viktigheten av å mestre forskjellige spillestiler, som rytmisk tilnærming, artikulasjon og frasering. Det tredje området omhandler rytmeseksjonen, der leseren lærer om spillteknikker, tidsfølelse, samspill, harmoniske stemmer, trommesoloer og stilistiske variasjoner. Til slutt tar boken for seg soloister, med en grundig tilnærming til utvikling av improvisasjonsferdigheter, jazzteori og forskjellige typer soloister, inkludert balladesangere og vokalsoloister. Ray Smith, en erfaren lærer med over 40 års erfaring som har undervist og ledet jazzensembler, inkludert det anerkjente Synthesis ved Brigham Young University, deler også innsikt i drift av skoleprogrammer. Bokens innhold kompletteres av Smiths YouTube-kanal, som tilbyr ytterligere ressurser og støtte til både lærere og studenter.