I «Overgangen til ungdomstrinnet» tar Gro Marte Strand for seg en av de mest utfordrende fasene i elevenes skoleliv – overgangen fra barneskole til ungdomsskole. Boken adresserer viktige spørsmål knyttet til hvordan elevene opplever denne overgangen, hvilke faktorer som påvirker deres erfaringer, samt hvordan denne milepælen kan påvirke motivasjon, læring og utvikling. Forskning viser at overgangen er kompleks, og at hver elev står overfor unike utfordringer. Strand belyser hvordan kvaliteten på elevenes overgangsopplevelser kan ha dype konsekvenser for deres emosjonelle, faglige og sosiale utvikling, samt deres selvforståelse. I denne sammenhengen kan overgangen både være en kilde til betydelige vanskeligheter for noen, men også en verdifull mulighet for videre vekst. Boken tilbyr innsikt i hvordan lærere og andre omsorgspersoner kan støtte elever gjennom denne kritiske prosessen, og oppfordrer til å maksimere det positive potensialet i overgangen fra barneskole til ungdomsskole.