Boken 'Overganger i skolen' undersøker de viktige overganger fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Med et solid kunnskapsfundament, presenterer forfatterne ny innsikt hentet fra norske skoler, samtidig som de belyser de faglige og sosiale utfordringene som ofte oppstår i denne overgangen. Gjennom kapitlene, skrevet av erfarne lærerutdannere fra ulike fagfelt, får leseren tilgang til et mangfold av perspektiver; fra ledelse og lærere til elever og foreldre. Overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet representerer et omfattende forskningsfelt internasjonalt, men få studier har sett nærmere på denne prosessen i norsk kontekst. Boken definerer overgangen som en periode preget av både utfordringer og muligheter, hvor elever må tilpasse seg nye roller og relasjoner med nye klassekamerater og lærere. I tillegg fremhever boka hvordan overgangen er et viktig læringsutbytte i grunnskolelærerutdanningene, og den gir derfor uvurderlig kunnskap for både lærerstudenter, lærere og andre involverte i utdanningssystemet.