Hvordan kan vi forklare den imponerende markedsmessige suksessen til selskaper som Nike, Starbucks, Ben & Jerry's og Jack Daniel's? Konvensjonelle modeller for strategi og innovasjon fungerer rett og slett ikke. De mest innflytelsesrike ideene om innovasjon formes ofte av ingeniørers og økonomers verdenssyn - bygg en bedre musfelle, og verden vil legge merke til det. Holt og Cameron utfordrer denne tradisjonelle oppfatningen og tar en helt annen tilnærming: fremhev en bedre ideologi, så vil også verden legge merke til det. Gjennom boken utvikler Holt og Cameron en kraftfull ny teori om kulturell innovasjon. Merker i etablerte kategorier kan bli låst fast i en form for kulturell etterligning, som forfatterne omtaler som kulturell ortodoksi. Historiske endringer i samfunnet skaper en etterspørsel etter ny kultur - ideologiske muligheter som forstyrrer denne ortodokse tankegangen. Kulturell innovasjon utnytter kulturelt innhold som finnes i subkulturer for å imøtekomme denne nye etterspørselen, og kan dermed overgå etablerte aktører. 'Cultural Strategy' veileder ledere og gründere i denne komplekse prosessen.