Helsefremmende arbeid er et relativt nytt fagfelt, og det finnes lite praktisk veiledning for studenter og praktikere når det gjelder valg og implementering av passende evalueringsmetoder. Etter hvert som kravene til grundig evaluering og evidensbasert beslutningstaking øker, kan ikke helsearbeid se bort fra behovet for nøyaktige, pålitelige og gyldige metoder for gjennomføring av evaluering. Denne boken tilbyr klare beskrivelser, supplert med mange praktiske eksempler, av slike metoder samt de utfordringene som kan oppstå ved deres implementering. Både kvalitative og kvantitative metoder som er vanlige i feltet, blir grundig beskrevet, og bokens forfatter peker på både problemene og fordelene som følger med deres bruk. Videre deler boken erfaringer fra praktisk implementering av evaluering, med eksempler fra en rekke ulike sosiale, økonomiske og kulturelle kontekster. Den tredje utgaven av denne svært populære boken er nå fullstendig revidert og oppdatert for å reflektere de pågående utviklingene innen helsepromotering.