Bokens hovedfokus er på de eksekutive funksjonene, som er en gruppe kognitive prosesser vi bruker for å bearbeide informasjon, forvalte ressurser, samt planlegge og overvåke egen atferd, alt for å oppnå bestemte mål. Disse ferdighetene utvikler seg allerede fra tidlig barndom. Selv om 'lesing' har vært gjenstand for omfattende forskning innen psykologisk litteratur, har 'skwriting' fått mindre oppmerksomhet, til tross for at manglende ferdigheter på dette området ofte er knyttet til fattigdom og sosial eksklusjon. Denne boken er en banebrytende og omfattende gjennomgang av forholdet mellom eksekutive funksjoner og skriving, og den utforsker hvordan disse funksjonene påvirker utviklingen gjennom livsløpet. Den retter seg mot alle grupper av skribenter, inkludert barn, personer med lærings- og språkvansker, samt voksne og eldre. Boken adresserer teoretiske perspektiver, vurderings- og metodologiske spørsmål, samt utviklingsforstyrrelser, og avsluttes med innsiktsfulle kommentartekster som skisserer fremtidige retninger for forskning på eksekutive funksjoner. Forfatterne er anerkjente eksperter på området, noe som sikrer solid og aktuell kunnskap.