Siden utgivelsen av første utgave i 1974 har Leo Braudy og Marshall Cohens 'Film Theory and Criticism' vært den mest brukte og siterte antologien av kritiske skrifter om film. Nå i sin åttende utgave fortsetter denne banebrytende teksten å tilby en fremragende dekning av mer enn et århundre med tanker og skriving om filmkunsten. Boken inneholder klassiske tekster av pionerer innen filmteori, samt nyskapende essays av samtidsforskere. Den undersøker både historiske og teoretiske perspektiver på emnet. Denne nye utgaven bygger videre på det brede utvalget og den omfattende historiske dekningen som preget tidligere utgaver. Den strekker seg fra de tidligste forsøkene på å definere kinematikken til de nyeste innsatsene for å plassere film i kontekster som psykologi, sosiologi og filosofi, samt for å utforske spørsmål knyttet til kjønn og rase. Boken er omorganisert i ti seksjoner, som hver dekker de viktigste felt av kritisk kontrovers og analyse, og gir en ny strukturert tilnærming til temaene som diskuteres.