«Free Trade Nation» er en av Storbritannias mest betydningsfulle bidrag til den moderne verden, der frihandel forente sivilsamfunn og kommers, og ga opphav til forbrukermakt. I denne boken utforsker Frank Trentmann hvordan doktrinen om frihandel bidro til veksten av en demokratisk kultur i Storbritannia, og hvordan denne kulturen etter hvert sprakk. I motsetning til den kalde økonomiske doktrinen vi kjenner i dag, var frihandel i en tidligere kamp om globalisering et brennende ideal, som var sentralt i det offentlige liv og nasjonale identitet. Frihandel inspirerte til populær underholdning og reklame, i badebyer, forestillinger og handlegater. Den mobiliserte en allianse av eliter og folk, forretningsmenn og arbeiderklassekvinner, imperialister og internasjonalister. «Free Trade Nation» tar oss med på en reise gjennom skapelsen av denne kulturen i det nittende århundrets Storbritannia, til dens påfølgende oppløsning under første verdenskrig og depresjonen på 1930-tallet, da forbrukerne og internasjonalistene, arbeidere og forretningsfolk angrep frihandelen for å ofre både internasjonal stabilitet og innenlandsk velstand.