Fransk kino blir ofte omtalt som opphav til filmkunsten selv. Før første verdenskrig var Frankrike en dominerende aktør innen produksjon og distribusjon av film, før Hollywood tok over. Den franske filmindustrien strakk seg over alle sjangre, fra populær underholdning til avantgardistiske uttrykk. I tillegg var det franske miljøet pionerer med begreper som 'auteur' og 'ciné-club', og de har fostret en kritikktradisjon siden 1920-tallet som er uten sidestykke. Ingen andre steder finner man flere filmjournaler, fanziner, TV-programmer og festivaler dedikert til film enn i Frankrike. I boken 'French Cinema: A Very Short Introduction' gir Dudley Andrew leseren en inngående forståelse av fransk film ved å fokusere på noen av de mest bemerkelsesverdige verkene innen kunsten. Han benytter seg av New Wave-perioden (1958-1968) som linse for å belyse hvordan denne epoken revolusjonerte filmverdenen globalt. Andrew utforsker det franske filmarven med fokus på distinkte temaer, tendenser og slektskap, og henter frem essensen av hva som gjør fransk kino så unik. I tillegg diskuterer han hvordan stil former både utseendet til kvinnelige stjerner og den filmatiske formen, og analyserer den 'sminkede' estetikken som mange filmer fra denne perioden omfavner.