I 2012 ble Narendra Modi den første hindu-nasjonalistiske politikeren som ble valgt til å lede en indisk delstat tre ganger, hvor han hadde den lengste embedsperioden som guvernør i Gujarats historie. Modis tilhengere fra BJP fremhever hans prestasjoner ved å peke på økonomisk vekst under hans ledelse, mens kritikere hevder at Modi har vært mer vennlig innstilt til bedriftsinteresser enn til frie markeder. Dette har favorisert store industrikorporasjoner, men har samtidig ført til betydelig sosial polarisering. I 2002 fikk Gujarat oppleve et anti-muslimsk pogrom av uovertruffen styrke, noe som resulterte i det høyeste antallet muslimske dødsfall siden delingen av India. Den hinduiske majoriteten i delstaten støttet umiddelbart Modi. Siden den gang har det ikke vært alvorlige opptøyer i Gujarat, men polariseringen har vært sentral i Modis strategi, og han har gjentatte ganger tatt i bruk denne strategien etter at han ble Indias statsminister i 2014. Modi har dyrket et sekterisk image og fremstår som en markedsføringsgeni, hvor hans budskap kombinerer politikk med kommunal identitet.