En menneskesentrert tilnærming til kunstig intelligens (KI) vil sikre menneskelig kontroll over fremtidige kraftige og nyttige mobile enheter og tjenester. Forskere, utviklere, næringslivsledere og beslutningstakere utvider nå den teknologisentrerte forståelsen av kunstig intelligens til å omfatte prinsipper for menneskesentrert kunstig intelligens (HCAI). Denne overgangen fra en algoritmefokusert tilnærming mot en mer menneskesentrert perspektiv kan forme fremtidens teknologi på en måte som bedre tilfredsstiller menneskelige behov. Den bemerkelsesverdige fremgangen vi har sett innen algoritmer for maskinlæring og dyp læring har åpnet dørene for nye muligheter, så vel som noen mindre lystige scenarier. Som mange teknologiselskaper og tankeledere har uttrykt, er målet ikke å erstatte mennesker, men å styrke dem ved å ta designvalg som gir mennesker kontroll over teknologien. I boken «Human-Centered AI» tar professor Ben Shneiderman sikte på å gi en optimistisk og realistisk veiledning til hvordan kunstig intelligens kan brukes til å berike og forbedre menneskers liv.