Da romanen oppnådde kulturell betydning på 1700-tallet, ble den kjent for sin fengslende og immersive fortellerstil. I denne boken utforsker Karin Kukkonen dette fenomenet gjennom den kroppslige stilen i Eliza Haywoods fargerike erotiske fiksjon, Charlotte Lennoxs rolle som en kulturell megler mellom Storbritannia og Frankrike, Sarah Fieldings eksperimentelle romaner, samt Frances Burneys praksis med livsfortelling og skjønnlitteratur. Disse fire kvinnelige forfatterne, som ofte blir oversett i sjangerens historie, kommer nå i fokus i en kritisk fremstilling som understreker betydningen av å engasjere lesernes sinn og kropper. Kukkonen inviterer oss til å revurdere vår forståelse av den moderne romanens fremvekst. Hennes innovative teoretiske tilnærming bygger på 4E kognisjon, som ser på tenkning som dypt kroppsliggjort og innbedret i sosiale og materielle kontekster, og som strekker seg inn i teknologier og materielle enheter (som en penn), samt er enaktiv i de iboende forbindelsene.