Er forretningsetikk en selvmotsigelse? Absolutt ikke, hevder Robert Solomon. I denne boken argumenterer han for at solid etikk er en nødvendig forutsetning for enhver langsiktig forretningsvirksomhet, og at suksess i næringslivet må bygge på verdier som de fleste av oss holder nær. Med over tyve års erfaring fra rådgivning av store selskaper om etikk, kaster Solomon lys over de vanskelige etiske valgene alle i næringslivet møter. Han benytter en 'Aristotelisk' tilnærming for å minne leserne om at et selskap – på samme måte som et individ – er dypt forankret i et fellesskap, og at bedriftens verdier som rettferdighet og ærlighet er meningsløse inntil de omsettes til handling. Uten et fundament av felles verdier, tillit og gjensidige fordeler ville dagens nasjonale og internasjonale næringsliv kollapse. I tråd med sin overbevisning om at dyd og profitt må eksistere side om side, undersøker Solomon hvordan mangelfulle verdier faktisk kan ødelegge virksomheter, og han avkrefter de utbredte mytene som omgir dette emnet.