Når man blir spurt om hva musikk betyr for dem, trekker de fleste frem dens evne til å uttrykke eller vekke følelser. En melodi kan fremkalle tårer, gi kribling i nakken eller gi energi til idrettsutøvere, noe som viser hvor dyptgående musikk påvirker hvordan vi opplever og møter verden. Til tross for dette, er det lite litteratur som utforsker hvordan musikk faktisk skaper følelser, eller hvordan meningen av musikalitetens emosjoner har utviklet seg for lytterne gjennom det siste millennium. I dette omfattende og banebrytende verket, leverer forfatter Michael Spitzer den første historien om musikalsk følelsesliv i den vestlige verden, fra gregoriansk sang til Beyoncé. Ved å kombinere intellektuell historie, musikkstudier, filosofi og kognitiv psykologi, introduserer 'A History of Emotion in Western Music' moderne tilnærminger til studiet av følelser og presenterer en original teori om hvordan musikalsk emosjon fungerer. I motsetning til psykologiske tilnærminger som fokuserer på lytternes egne rapporter eller kunstige eksperimenter, argumenterer Spitzer for at musikalske opplevelser er dypt forankret i kulturhistorien.