Klassisk musikk har en tett relasjon til språk, og både musikkologi og filosofi har tradisjonelt nærmet seg musikk fra dette perspektivet, ved å utforske den gjennom uttrykk, representasjon og diskurs. Denne boken snur imidlertid dette perspektivet på hodet. Med fokus på Debussys musikk og dens arv i århundret etter hans død, tilbyr 'After Debussy' et banebrytende nytt syn på tjueårets musikk, som setter en sanselig logikk for lyd i sentrum, i motsetning til de mer språklige idéene om struktur eller mening. Forfatter Julian Johnson argumenterer for at Debussys musikk exemplifiserer dette synet, og påvirker musikken til påfølgende komponister som adopterte ideen om å prioritere lyd over syntaks, og opplevelse over meningsinnhold. Denne musikken forutser ikke bare et sentralt problem innen moderne tenkning—kløften mellom språk og vår kroppslige relasjon til verden—men tilbyr også en løsning. Med en lettfattelig fortellerstruktur forankret i en imponerende mengde litteratur, spenner 'After Debussy' over mange temaer.