Analysis of the Cognitive Interview in Questionnaire Design
Produktbeskrivelse
Kognitiv intervjuing, som er basert på selvrapporteringsmetodene utviklet av Ericsson og Simon, utgjør en sentral form for kvalitativ forskning som har utviklet seg de siste tretti årene. Hovedmålet med kognitiv intervjuing, også kjent som kognitiv testing, er å få innsikt i de kognitive mekanismene som ligger til grunn for prosessen med å svare på undersøkelser. I tillegg er det et viktig mål å bidra til utviklingen av beste praksis for formulering av spørreskjemaer som er lett forståelige og som minimerer responser feil. Spesielt i anvendte sammenhenger handler det om å evaluere et bestemt sett med spørsmål, elementer eller annet materiale under utvikling av spørreskjema-designere, for å finne måter å omformulere, omorganisere eller rekontekstuere disse. Dermed gir kognitiv intervjuing, i tillegg til å tilby et empirisk og psykologisk rammeverk for generell studie av spørreskjema-design, også et produksjonsverktøy for forbedringen av et bredt spekter av spørsmål i undersøkelser.