Boken "Assimilate" dykker ned i det mangfoldige landskapet av industriell musikk, et begrep som er blitt anvendt av både fans og kritikere for å beskrive en bemerkelsesverdig variasjon av musikalske uttrykk. Fra de oljedrumslignende lydene av Einstürzende Neubauten til de prosesserte elektroniske tonefargene fra Throbbing Gristle, og videre til trommeloopene fra Skinny Puppy og syntpop-komposisjonene til VNV Nation, viser boken hvordan industriell musikk har utviklet seg gjennom tidene. Den skildrer også genreens rike stilistiske bredde og subkulturelle varighet, som antyder at den underliggende forbindelsen ikke nødvendigvis dreier seg om en bestemt lyd, men heller om et nettverk av ideologier. Gjennomgående følger vi industrialmusikkens holdninger og praksiser fra de tidligste framstillingene for omtrent hundre år siden, via sjangerens dannelse på midten av 1970-tallet, til dens utvikling i dagens samfunn og videre inn i fremtiden. Inspirert av radikale intellektuelle som Antonin Artaud, William S. Burroughs og Guy Debord, har industriell musikk en ambisjon om å avdekke og utfordre dypt forankrede kulturelle antakelser, som ofte blir normalisert av medier, regjeringer og religion, til de fremstår nærmest usynlige. Mer ekstreme enn punk, har industrialmusikken kastet seg ut i et opprør mot denne usynliggjøringen av samfunnets strukturer.