Mange forskere og musikkelskere mener at J.S. Bach er en moderne skikkelse, ettersom musikken hans synes å tale direkte til de estetiske, åndelige og følelsesmessige bekymringene hos dagens lyttere. Men i løpet av det attende århundre reflekterte og fremmet faktisk Bach og hans musikk en fordommet verdensanskuelse. I boken "Bach against Modernity" gir forfatter Michael Marissen en nytilnærming til Bach som tar for seg problemene knyttet til manglende oppmerksomhet mot historiske perspektiver i både akademisk og populær litteratur om Bachs forhold til nåtiden. Marissen fremlegger også tolkende revurderinger av sentrale enkeltverk av Bach og undersøker utfordringer relatert til moderne forståelse av de delvis arkaiske tyske tekstene som Bach satte musikk til. Dessuten utforsker han Bachs musikk i lys av fordomsfulle versus opplyste holdninger til jøder og jødedom, og graver i den teologiske karakteren av Bachs verdslige instrumentalmusikk. Throughout the book, readers will encounter tidligere oversett eller misforstått bevis for Bachs private liv.