I "Beijing's Global Media Offensive" presenteres en grundig analyse av Kinas ambisjoner om å bli en mediemakt av global betydning. Boken undersøker hvordan Kina søker å påvirke politikk, lokalmedia og informasjonsmiljøer både i Øst-Asia og globalt. Siden Kinas fremvekst som en stormakt på 1990-tallet har mange observatører rettet blikket mot landets økonomiske vekst og militære ekspansjon. Men Kinas evne til å projisere makt gjennom medier og informasjon har tidligere vært begrenset. Dette er nå i endring. Kinas statlig støttede media, som tidligere kunne fremstå som ineffektive på den globale arenaen, har gjennomgått betydelige omstruktureringer og oppgraderinger. I en tid der mange mediehus i demokratiske nasjoner opplever økonomisk press og konsolidering, moderniseres og profesjonaliseres Kinas største medieaktører, slik som Xinhua, for å nå ut til et internasjonalt publikum. Beijings strategi strekker seg også utover landets grenser; her forsøker Kina å påvirke lokalmedia, sivilsamfunn og politikk i andre nasjoner. Boken gir et innblikk i denne mediemaktens ambisjoner og konsekvensene de kan ha for den globale informasjonsstrukturen.