"Between Beats: The Jazz Tradition and Black Vernacular Dance" gir en ny innsikt i de komplekse sammenhengene mellom jazzmusikk og populærdans over de siste hundre årene. Forfatter Christi Jay Wells belyser hvordan populærunderholdning og kulturen rundt sosial dans har vært avgjørende for utviklingen av jazzmusikk, selv når denne musikken fikk en status som en 'legitim' kunstform, bedre egnet for stille og sittende lytting. Gjennom begrepet 'choreographies of listening' utforsker boken forholdet mellom amatør- og profesjonelle jazzdansere og jazzmusikk samt musikernes bidrag, ettersom jazzens lydlandskap og danserom ble formet gjennom nært samarbeid og gjensidig kreativ utveksling. Videre analyseres de estetiske og politiske forhandlingene som førte til at jazzmusikk påstått distanserte seg fra dansende kropper. Ved å kombinere lite utforskede kilder fra både historiske og moderne sammenhenger med forfatterens egne år som social jazz-danser, fremmer boken deltagerorientert forståelse av jazzens rike kulturelle arv.